Dzisiaj jest: Niedziela, 24 marca 2019 Imieniny: Gabrieli, Marka, Seweryna

Cyber Oleśnica

OPIS PORADNI DOBRY START, KLIKNIJ

Układ wydechowy. Jakie zagrożenia czyhają na kierowców?

Czytelnia > Dział: 

Kolektory, katalizatory, tłumiki i rury. To główne części składowe samochodowych układów wydechowych. Chociaż systemy te nie należą do najbardziej skomplikowanych elementów pojazdów, to warto wiedzieć o nich kilka rzeczy, by uchronić się przed ewentualnymi konsekwencjami zaniedbania. O czym zatem warto pamiętać i na co zwracać uwagę?

Współczesne układy wydechowe to systemy dopracowane. Całkiem inaczej wyglądało to na początku motoryzacyjnej historii. W pierwszych automobilach nie było bowiem niczego, co mogłoby tłumić hałas. Nie było także rur, które odpowiednio odprowadzałyby spaliny na tył pojazdu.
 

Jak to działa?

Aktualnie układ wydechowy – zwany też układem wylotowym 
to system dosyć zaawansowany, chociaż i tak wciąż należący
do najprostszych części samochodu

Układ wydechowy samochodu nie należy do układów zbyt skomplikowanych. Jedynymi bardziej rozwiniętymi elementami mogą być sonda lambda, katalizator spalin albo filtr cząstek stałych” – mówi Rafał Pyszny, ekspert sklepu webautoservice.pl, lidera w segmencie sprzedaży tłumików i układów wydechowych.

Wchodzące w skład układu części zapewniają prawidłowe odprowadzanie z komór cylindrów gazów spalinowych. Cały proces zaczyna się od silnika. Z cylindrów wydechowe gazy trafiają do kolektora, następnie kierowane są do katalizatora/ów, gdzie w wysokiej temperaturze dochodzi do ich „zredukowania” (m.in. utlenianie tlenku węgla). Kolejny etap podróży gazów to – odpowiedzialne za prawidłowe przetworzenie spalin i niwelowanie hałasu – tłumiki. Po oczyszczeniu spaliny dostają się, poprzez rurę wydechową, poza samochód.

Warto pamiętać, że w skład układu wylotowego wchodzą też sondy lambda, zazwyczaj pełniące funkcje regulacyjną oraz kontrolną. Dzięki nim możliwa jest kontrola składu gazów spalinowych. W pojazdach z silnikiem Diesla stosuje się natomiast filtry cząstek stałych (DPF – diesel particulate filter).
 

Zagrożenia

Poszczególne komponenty systemu ulegają z czasem zużyciu, na co wpływa m.in. korozja i wysokie temperatury. Uszkodzenie tego typu elementów jest w zasadzie tylko kwestią czasu, choć – zależnie od ich jakości – mogą to być okresy bardzo zróżnicowane. O szybkości zużycia decyduje również sposób eksploatacji samochodu – problemy częściej dotykają aut wykorzystywanych głównie do poruszania się po mieście.

Oznakami kłopotów są zazwyczaj „podejrzane” dźwięki – w przypadku uszkodzenia np. tłumika czy rury wydechowej samochód staje się nadzwyczaj głośny. Czasem można też poczuć wewnątrz pojazdu zapach spalin bądź benzyny. Problemy te przeważnie negatywnie przekładają się także na pracę silnika.

Zepsuty lub niesprawny układ wydechowy może być przyczyną złej pracy silnika, która może doprowadzić nawet do jego zniszczenia. Jeśli np. tłumik jest przepalony i zwyczajnie nie spełnia swojej funkcji, to spaliny wracają z powrotem do komory spalania i tam zagęszczają powietrze, przez co utrudniają proces spalania benzyny. Może skończyć się to tym, że silnik zacznie się zwyczajnie dławić i krztusić” – wyjaśnia Pyszny.

Jak zaznacza ekspert webautoservice.pl, najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzanie układu wydechowego co kilka miesięcy, zgodnie z zasadą mówiącą, że „im dłużej jeździmy danym samochodem, tym częściej powinniśmy kontrolować układ wydechowy”.
 

Skutki

W sytuacji wystąpienia awarii lub wykrycia (podczas kontroli) uszkodzenia konieczna będzie naprawa albo wymiana części. Z reguły komplikacje dotyczą tylko jednego z elementów układu. Przypadki zniszczenia całego systemu należą do rzadkości.

Uszkodzeniom ulec mogą zarówno katalizatory i tłumiki, jak i pozostałe komponenty, w tym również sondy lambda.

Jeżeli dojdzie np. do drobnego uszkodzenia tłumika, to można zastanowić się nad jego naprawą, co może okazać się znacznie tańsze niż zakup nowego. Jeśli tłumik jest niemal całkowicie zniszczony albo elementy układu są już tak stare, że w każdej chwili mogą powstać nowe uszkodzenia – naprawy nie warto dokonywać. Podobnie jest z pozostałymi składnikami układu wydechowego” – dodaje Pyszny.

Przy wyborze części zamiennych duże znaczenie odgrywa oczywiście także ich cena, najczęściej związana bezpośrednio z jakością. Jak zauważa ekspert, każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy – tańsze części to niższy koszt, a te pochodzące od sprawdzonych producentów, często droższe, dają z kolei większą gwarancję trwałości.
źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA


Układ wydechowy - układ wylotowy | Opinie ↓


Słowa kluczowe: 

↓ może to Cię też zainteresuje: 

KOMENTARZE / OPINIE

Mam zamiar wybrać się do mechanika samochodowego bo prawdopodobnie zrobiła mi się dziura w rurze wydechowej bo samochód głośno mi chodzi a że ja się nie znam to może mi ktoś doradzi dobrego mechanika samochodowego z Oleśnicy co mi naprawi ten układ wydechowy? bo też może być tak że będę musiała kupić nową rurę wydechową do mojego samochodu tylko też nie wiem w jakim sklepie samochodowym w Oleśnicy kupię taki wydech? I jaka może być cena? chętnie poznam opinie głównie panów ale jak są panie co się znają na samochodach to również Smile zależy mi żeby też kupić tanio taki układ wydechowy bo jak tam będzie duża dziura to chyba nie będzie sensu naprawiania tamtego układu wydechowego...? czekam na opinie Smile
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
Znam kilku dobrych mechaników samochodowych z Oleśnicy ale proponuje wklepać w wyszukiwarkę mechanik samochodowy Oleśnica i mechanik samochodowy Oleśnica Spalice. I przeglądnij sobie oferty i ceny. Co do tłumika to jak dziura nie jest dużo to można tłumik zespawać no ale jak dziura będzie duża albo tłumik popękany to tylko nowy. We wsi Dobroszyce też jest dobry mechanik samochodowy Marian Wieliczko także też możesz wziąć pod uwagę jak chcesz ale robi tanio i dobrze.
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
Spróbuję tak jak piszesz i zapytam też znajomego bo jakiegoś mechanika samochodowego zna z Oleśnicy bo wiem że kiedyś oddawał do kogoś auto do naprawy a może nawet zam zaglądnię do mojego samochodu bo też ma kanał w garażu a całkiem zapomniałam o nim Wink dziękuję i życzę miłego dnia!
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
U mnie najczęściej problemem są szyby samochodowe. W pracy bardzo eksploatuję auta, więc nie trudno o jakieś usterki. A szyby, tak na widoku, akurat są narażone mocno na to. Mam zaufany serwis - NordGlass - i cieszę się, że teraz są na Wojska Polskiego i nie trzeba podjeżdżać do Wrocławia.
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba