Dzisiaj jest: Niedziela, 24 czerwca 2018 Imieniny: Danuty, Jana, Janiny

Cyber Oleśnica

OPIS PORADNI DOBRY START, KLIKNIJ

Tłumiki samochodowe. Co trzeba wiedzieć o homologacji?

Czytelnia > Dział: 

Tłumiki samochodowe należą do najczęściej wymienianych elementów | Zgodnie z obowiązującym prawem,podlegają one homologacji (forma specjalnego atestu). Jak tłumaczą eksperci, nieodpowiednie dobranie tłumika może mieć negatywny wpływ na efektywność silnika oraz poziom emisji spalin.

Na terenie Unii Europejskiej zasady homologacji są ściśle określone wspólnotowym prawem. Szczegółowe regulacje dotyczą m.in. warunków używania tłumików w kontekście hałasu wytwarzanego przez pojazd i układ wydechowy. Homologowane części oznakowane są, podobnie jak np. katalizatory, specjalnymi znakami UE. Pozwala to określić, czy dany typ tłumika rzeczywiście posiada atest do użycia w danym modelu samochodu.
 

Prawo

Kwestie związane z homologacją tłumików szczegółowo określa unijna dyrektywa z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (2007/46/WE).

Dyrektywa opiera się na zasadzie całkowitej harmonizacji. Wspólnotowe procedury homologacji są obowiązkowe i zastępują procedury krajowe, z którymi do tej pory współistniały. Działania producentów związane z homologacją zostaną w ten sposób znacznie uproszczone” – tłumaczy Komisja Europejska.

Przepisy te obowiązują oczywiście również w Polsce – wprowadzono je rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2013 r., poz. 407). Rozporządzenie weszło w życie 22 czerwca 2013 r.

Dany tłumik może mieć np. homologację e12 030293. Poszczególne cyfry nie są przypadkowe i mają swoje konkretne znaczenie. Pierwsza litera i liczba odnoszą się bezpośrednio do miejsca, w którym wydano homologację. I tak „e12” oznacza, że została ona przyznana w Austrii. Kolejne dwie cyfry to informacja o tym, na podstawie jakiej dyrektywy została zatwierdzona dana część („03” oznacza w podanym przykładzie, iż była to dyrektywa 92/97/EWG). Będące na końcu cztery cyfry oznaczają natomiast seryjny numer homologacji.
 

Praktyka

Tłumik samochodowy to jedna z najważniejszych części układu wydechowego

Rzecz jasna, tłumiki nie są niezniszczalne. Jest wręcz przeciwnie – to elementy, które stosunkowo często ulegają zużyciu i w efekcie siłą rzeczy niszczeją” – mówi Rafał Pyszny, ekspert sklepu webautoservice.pl, lidera w segmencie sprzedaży tłumików i układów wydechowych.

Chociaż na terenie Polski i całej Unii Europejskiej można stosować tłumiki nieposiadające homologacji, to może mieć ona duże znaczenie praktyczne. Część z takim atestem – jeśli oczywiście nie była radykalnie modyfikowana i jest w dobrym stanie technicznym – daje bowiem pewność spełniania wymagań dotyczących hałasu oraz sprawności układu wydechowego.

Jeżeli tłumik jest homologowany dla posiadanego typu samochodu, z jego funkcjonowaniem nie powinno być żadnych większych problemów, ponieważ konstrukcja jest dostosowana m.in. do mocy silnika. Złe dobranie tłumika (np. przy wymianie tej części) nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Może jednak negatywnie wpłynąć na osiągi silnika i emisję spalin.

Jeśli użytkujemy samochód od dłuższego czasu i zaczną dochodzić do naszych uszu niepokojące dźwięki wydobywające się z rury wydechowej, raczej nie warto zwlekać i najlepiej jest udać się do odpowiedniego, posiadającego stosowne uprawnienia, warsztatu. To pozwoli nam określić, jaki tłumik mamy w samochodzie i czy jest to np. 04.004 o homologacji e24 030887 i z grupy BH-0157 czy może jednak tłumik 04.005 o homologacji e24 030822 i grupie SF-0237” – wyjaśnia Pyszny.

Jak zaznacza ekspert, poza homologacjami UE na rynku obecne są również homologacje wydawane przez niemiecki ośrodek certyfikacyjny TÜV. Taki atest jest również wartościowy i świadczy o spełnianiu przez dany tłumik nawet jeszcze bardziej restrykcyjnych norm technicznych od tych zapisanych w unijnych dyrektywach.
Źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA


Tłumiki samochodowe - Sklepy Oleśnica | Opinie ↓


Słowa kluczowe: 

↓ może to Cię też zainteresuje: 

KOMENTARZE / OPINIE

A czy tłumiki samochodowe ze stali nierdzewnej są bardziej wytrzymałe na uderzenia i wstrząsy?
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
poszukuje firmy z Oleśnicy co naprawia tłumiki samochodowe , mam duża dziure w tlumiku i trzeba pospawać
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
Kiedyś na Wiejskiej był warsztat samochodowy i tam mechanik naprawiał tłumiki samochodowe ale czy ten warsztat jest tam nadal tego nie wiem a jak masz tłumik na gwarancji to oddaj do serwisu to ci naprawią.
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
Duża dziura to znaczy jaka średnica ? Jak ma więcej jak 3 cm to nie ma co tej rury naprawiać pod warunkiem że dziura powstała w wyniku zużycia bo jak dziura w tłumiku powstała na wskutek uderzenia a sam tłumik jest w dobrym stanie to można go naprawić a jeśli nie to polecam nowy tłumik, odwiedź sklep samochodowy w Oleśnicy pierwszy lepszy i tam kupisz.
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
No to najlepiej iść do pierwszego lepszego spawacza jak ktoś się zna na spawaniu to i bez problemu zaspawa ci tłumik do samochodu ,albo też jaki mechanik samochodowy ci naprawi tłumik o ile jest co naprawiać bo jak jest duża dziura w tłumiku to chyba jedyne wyjście to kupić najlepiej nowy tłumik. W Oleśnicy na ratajach jest gościu który naprawia tłumiki i wydechy samochodowe ,zapomniałem jaka to ulica ale trudno nie znaleźć , zawsze możesz odwiedzić pierwszy lepszy serwis samochodowy a w Oleśnicy takich serwisów samochodowych jest co najmniej kilka także problemu nie ma ale tak jak powiedziałem jak jest duża dziura w tłumiku to lepiej kupić nowy tłumik bo z czasem zrobi się znowu dziura jeśli tłumik jest już stary... kiedyś też miałem spawany tłumik cały układ wydechowy i po miesiącu tłumik do wymiany bo już kompletnie nie opłacało się naprawiać a za nowy tłumik dałem 220 zł i teraz mam spokój na lata
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
czesc a kto w olesnicy naprawia tlumiki nie musi to byc firma moze ktos prywatnie naprawia i sie zajmuje regeneracja tlumikow
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
No raczej serwis samochodowy zajmuje się naprawą części samochodowych. Zapodaj w google naprawa tłumików wydechy Oleśnica serwis samochodowy i znajdziesz jakąś firmę która naprawia tłumiki samochodowe.
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba