Dzisiaj jest: Czwartek, 27 czerwca 2019 Imieniny: Cypriana, Emanueli, Władysława

Cyber Oleśnica

OPIS PORADNI DOBRY START, KLIKNIJ

Jazda w nocy to dużo większe ryzyko!

Czytelnia > Dział: 

Okres wakacji to czas zwiększonego ruchu na drogach i częstszych podróży, zwłaszcza w nocy. Każdy kierowca przed wyruszeniem w drogę powinien sprawdzić m.in. stan oświetlenia pojazdu, żarówek, czy ustawienia świateł. W ramach „Inicjatywy na rzecz dobrych świateł samochodowych” Instytut Transportu Samochodowego rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną, która ma na celu zmniejszenie zagrożeń w ruchu drogowym poprzez budowanie świadomości kierowców dotyczącej prawidłowych zachowań w ruchu drogowym i właściwej eksploatacji oświetlenia samochodu. Firma Hella Polska jest partnerem akcji.

Rozpoczęły się wakacje - okres, kiedy pokonujemy samochodem duże odległości w drodze na wypoczynek. Chcąc uniknąć korków i upału, a także by zyskać na czasie, często decydujemy się na podróż nocą. Statystyki bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazują, że w nocy dochodzi do zdecydowanie większej liczby wypadków z ofiarami śmiertelnymi w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia. Dotyczy to w szczególności wypadków z pieszymi, rowerzystami i zwierzętami oraz przypadków najechania na tył innego pojazdu. Co istotne, ryzyko tego rodzaju wypadków gwałtownie rośnie wraz ze wzrostem prędkości pojazdu.


Statystyki amerykańskie i polskie


Szczegółowe badania amerykańskich naukowców z University of Michigan, zlecone przez władze federalne USA wskazują, że jazda w nocy zwykle odbywa się w warunkach, w których kierowcy nie widzą wystarczająco daleko, co przekłada się na duże ryzyko wypadku śmiertelnego. Podobne wnioski wypływają z badań i analiz jakości reflektorów samochodowych prowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego.

Prawidłowe ustawienie reflektorów miało zaledwie kilka procent pojazdów! Aż 10% przebadanych pojazdów miało reflektory, które świeciły tak słabo, że powinny być natychmiast wymienione. Jedynie 15% przebadanych samochodów miało dobre światła, które przy prawidłowym ustawieniu zapewniałyby zadowalające oświetlenie. Pozostałe światła to przeciętne i słabe oświetlenie, które zapewnia widoczność drogi na odległość od ok. 20-30 metrów, ale rzadko powyżej 70 metrów, i to tylko pod warunkiem prawidłowego ustawienia świateł.. Odpowiada to bezpiecznej prędkości od ok. 40 do 80km/h przy dobrych warunkach na drodze tj. sucha nawierzchnia, brak opadów czy mgły– mówi dr inż. Tomasz Targosiński, ekspert ds. oświetlenia pojazdów z Instytutu Transportu Samochodowego.

Skutki niewystarczającego oświetlenia


Wnioski jakie płyną z amerykańskich i polskich badań są takie, że praktycznie każdy samochód inaczej oświetla drogę w nocy, a większość kierowców jeździ „na pamięć” np. wykorzystując, jako punkt odniesienia, tylne światła poprzedzającego pojazdu. Pamiętajmy, że w okresie wakacji znacznie częściej można spotkać pieszych poruszających się po drogach do późnej nocy i zwykle nie noszących odblaskowych elementów. Dlatego nie wolno się sugerować zachowaniem innych uczestników ruchu, a prędkość należy dostosować do tego, jak daleko nasze światła oświetlają drogę.
 

Nocny dekalog odpowiedzialnego kierowcy, czyli o czym pamiętać przed wyjazdem na wakacje
 

Przed wyruszeniem w trasę warto poświęcić trochę uwagi bezpieczeństwu i oświetleniu samochodu:

  1. Lampy powinny być sprawne i czyste
  2. Wszystkie żarówki powinny się świecić
  3. W aucie powinien być komplet żarówek zapasowych, zgodnych ze specyfikacją producenta samochodu
  4. Światła reflektorów powinny być prawidłowo ustawione - zawsze po wymianie żarówki. Warto sprawdzić ustawienie przed wakacyjnym wyjazdem. Można zrobić to samodzielnie – zgodnie z poradami na stronie: www.swiatla.its.waw.pl
  5. Należy zawsze dostosować prędkość do swojego zasięgu widzenia – może on być znacznie ograniczony - nawet do 20 m
  6. Naucz się jak używać ręcznego korektora świateł
  7. Nie wolno włączać podczas jazdy żadnych dodatkowych świateł widocznych z zewnątrz pojazdu, oprócz ściśle określonych w przepisach: wyposażenie fabryczne pojazdu, ew. legalne światła dodatkowe potwierdzone w SKP np. światła do jazdy dziennej.
  8. Gdy widzisz wadę świateł innego pojazdu (oślepianie, spaloną żarówkę, zbyt słabe lub nieprawidłowe światła) zasygnalizuj to dwoma krótkimi mignięciami
  9. Nie prowadź pojazdu po spożyciu alkoholu
  10. Gdy poczujesz zmęczenie podczas jazdy zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, odpocznij lub zdrzemnij się
     

Warto pamiętać, że obowiązek wymiany spalonej żarówki spoczywa na użytkowniku pojazdu. Policja, jeżeli stwierdzi przepaloną żarówkę podczas kontroli drogowej, może nie przyjąć tłumaczenia, że nie wiemy jak to zrobić i ma prawo zabronić dalszej jazdy. Dlatego warto wcześniej sprawdzić w instrukcji obsługi jak wymienić żarówkę lub poradzić się mechanika w autoryzowanej stacji obsługi. Inaczej możemy być zmuszeni do wezwania pomocy drogowej aby móc kontynuować jazdę.

Jeśli jesteś pieszym:

  • pamiętaj, że kierowca cię nie widzi, choć ty widzisz jego światła
  • noś jasną odzież i odblaski, miej latarkę i używaj jej na drodze
  • idź po chodniku, jeśli go nie ma, to chodź lewym poboczem, a jak go brak to lewą stroną drogi

 

Więcej informacji: www.swiatla.its.waw.pl


Informacja o partnerze akcji:

Koncern HELLA to jeden z największych światowych dostawców dla branży samochodowej. Projektuje i wytwarza produkty w segmencie elementów i systemów oświetlenia oraz elektroniki do pojazdów. Na rynku wtórnym firma HELLA oferuje części i akcesoria do pojazdów mechanicznych, diagnostyki i usług serwisowych w całej Europie. W segmencie zastosowań specjalnych HELLA zajmuje się projektowaniem wyrobów do pojazdów specjalnych oraz w pełni niezależnych rozwiązań w zakresie oświetlenia ulicznego lub przemysłowego. Działając w ramach spółek joint venture dostarcza kompletne moduły pojazdów, systemy klimatyzacji i pokładowe instalacje elektryczne. Koncern zatrudnia ok. 30 tysięcy pracowników w 35 krajach. Więcej informacji: http://www.hella.com/hella-pl/index.html?rdeLocale=pl
--
Inf. prasowa
 

Słowa kluczowe: 

↓ może to Cię też zainteresuje: 

KOMENTARZE / OPINIE

Czy to prawda że w całej unii europejskiej w terenie zabudowanym maksymalna prędkość nocą to 50 km a jak tak to w jakich godzinach to obowiązuje?
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
ta cała unia europejska to jest głupia a w zasadzie ci co tam rządzą czyli niemcy, myślą że są najmądrzejsi barany jedne tylko jakieś durne przepisy wymyślają POLEXIT
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
uwielbiam nocną jazdę samochodem Smile dzięki za ten poradnik na pewno część z tych porad mi się przyda yes
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba