Dzisiaj jest: Niedziela, 24 marca 2019 Imieniny: Gabrieli, Marka, Seweryna

Cyber Oleśnica

OPIS PORADNI DOBRY START, KLIKNIJ

Technologie produkcji felg

Czytelnia > Dział: 

Kierowca, który chce się wyróżnić, stawia na felgi wyjątkowe nie tylko jeśli chodzi o design czy kolor, ale również technologię ich produkcji. Producenci proponują niezwykłe rozwiązania, które poprawiają jakość jazdy i osiągi auta. Jak wyjątkową drogę potrafi przejść felga, nim trafi na piastę?

Producenci felg odpowiadają potrzebom wymagających klientów i proponują im produkt wykonany przy użyciu najnowocześniejszych technologii kucia oraz rolowania. Specjalizują się w nich niemieckie firmy z wieloletnim doświadczeniem w motorsporcie: ATS oraz BBS.  Felgi rolowane (technologia flow forming) mają w ofercie niemieckie firmy Borbet i ProLine. Sebastian Vettel, Fernando Alonso i Kimi Raikkonen znaleźli się wśród użytkowników produktów włoskiej firmy OZ, producenta felg kutych.
Te nowoczesne metody produkcji sprawiają, że zmniejsza się masa pojazdu, co wpływa na osiągi, dynamikę samochodu oraz spalanie. Dzięki kutym i rolowanym obręczom skraca się droga hamowania, poprawia przyspieszenie, a elementy zawieszenia zużywają się dużo wolniej. Wszystko to sprawia, że felgi to nie tylko gwarancja komfortowej i bezpiecznej jazdy, doskonały wygląd samochodu, ale też niezawodna jakość oraz prestiż. Obręcze wykonane przy użyciu takich technologii są droższe od  odlewanych, ale zdecydowanie bardziej wytrzymałe mówi Filip Biesek, Koordynator Działu Felg w Oponeo.pl.  Polecamy je szczególnie kierowcom samochodów klasy premium i SUV, gdyż taki zakup jest dla wymagającego kierowcy doskonałą inwestycją. Samochody z kutymi bądź rolowanymi obręczami to z jednej strony wspaniała wizytówka eleganckiego kierowcy, a drugiej gwarancja komfortu jazdy na wiele lat.

 

Kuj póki gorące

Kute felgi dla samochodów koncepcyjnych takich marek jak Jaguar, Lotus, Toyota, Nissan i Ford, do bolidów Formuły Renault 2.0 ale również do szerokiego odbiorcy tworzy brytyjska firma Team Dynamics. Na samym początku ogniwa produkcji stoją projektanci, którzy w oparciu np. o analizę naprężeń, symulacji krzepnięcia czy analizę mechanicznej felgi tworzą nowatorskie wzory obręczy. Pomocne są w tym specjalistyczne systemy komputerowego modelowania 3D Silicon Graphic Pro-Engineer i Catia V5, które pozwalają stworzyć najpierw trójwymiarowy wzór, a później z żywicy prototyp każdego produktu. Dzięki temu w komputerze można obejrzeć wstępny obraz felgi, a na żywo dotknąć modelu. Ułatwia to wprowadzenie ewentualnych poprawek jeszcze nim rozpocznie się produkcja.
Tzw. felgi kute w rzeczywistości kute nie są. Do ich wyrobu stosuje się aluminium wykorzystywane do produkcji bardzo trwałych części samolotów. Podgrzany do wysokiej temperatury stop poddany jest ogromnym naciskom - w kolejnych wysokotonowych prasach nacisk na formowaną felgę sięga nawet 30 tysięcy ton. Maszyny wykorzystywane są do produkcji obręczy tak kształtują i ubijają materiał, aż przyjmie on pożądany kształt. Później przy pomocy sterowanych cyfrowo maszyn wycinana jest trójwymiarowa felga. Bryła aluminium jest następnie hartowana. Po kąpieli w chłodnej wodzie otrzymuje ona unikalny numer seryjny - w zależności od składu chemicznego i przeznaczenia oraz odpowiednie otwory wentylacyjne i instalacyjne.


Nie tylko dla rajdowców

Bryła tak powstałej felgi jest bardzo gęsta, co sprawia, że obręcz jest niezwykle wytrzymała - producenci zapewniają, że nie ma szansy, aby została ona uszkodzona podczas standardowego użytkowania. Sprawdzane jest to poprzez liczne kontrole jakościowe na każdym etapie produkcji. Najlepsze produkty zdają najbardziej wymagające testy TÜV, JWL-T, LBF.
Na inwestycję w obręcze kute chętnie decydują się rajdowcy zdarza się, że pomimo przebitej opony pozwalają im one dotrzeć do mety bez szwanku. Nie są to jedynie felgi dla wyczynowców. - Technologia ta zainteresować może każdego użytkownika auta ze względu na atrakcyjne parametry, zmniejszoną masę pojazdu oraz lepszą dynamikę auta. Tu jakość jest na pierwszym miejscu dodaje Filip Biesek z Oponeo.pl.

 

Prześwietl odlew

Firmy takie jak Speedline proponują swoim klientom nowatorskie podejście do tradycyjnego sposobu produkcji. Przy pomocy specjalnie zaprojektowanej maszyny materiał jest formowany na gorąco i wiruje przy wysokich obrotach, aż do uzyskania pożądanego kształtu. Duże znaczenie dla jakości ostatecznego produktu mają tu trzy czynniki: nacisk, prędkość, z jaką poruszają się rolki dociskające aluminium oraz wysoka temperatura, do której podgrzany jest stop. Również w tej metodzie gęstość aluminium jest bardzo duża, dzięki czemu powstała felga jest wytrzymała. Po obróbce cieplnej następuje proces obróbki na wykrawarkach, mycie oraz malowanie. Speedline dba o bardzo szczegółową kontrolę jakości, w której wykorzystuje m.in. promienie rentgenowskie pozwalające wychwycić ewentualne błędy.
 

Dla sportu i na ulicę

Technologia rolowania pozwala wyeliminować wady tradycyjnego odlewania (większą wagę materiału, mniejszą wytrzymałość produktu oraz jego porowatość). Obręcz wyprodukowana w technologii flow forming jest lżejsza, a jednocześnie bardziej wytrzymała od klasycznego odlewu niskociśnieniowego lub grawitacyjnego. Końcowy produkt przypomina felgi kute ale jest znacznie tańszy. Tak powstały produkt trafia do fabrycznego wyposażenia samochodów wielu europejskich marek choćby Ferrari, Maserati, Lamborghini, Porsche oraz Aston Martin, jak również do aut biorących udział w imprezach sportowych. Dla tych ostatnich Speedline ma coś więcej: felgi ze stopu aluminium oraz magnezu. Wytwarza się je w wyższej temperaturze, a po intensywnym chłodzeniu i obróbce cieplnej otrzymana felga ma napiętą strukturę zmniejsza się tym samym końcowa masa koła.
Informacja prasowa / (fot. materiały prasowe) / Zdjęcie nr 2 - Uniwheels, produkcja felg

Jak się robi felgi aluminiowe i stalowe | Opinie ↓


Słowa kluczowe: 

↓ może to Cię też zainteresuje: 

KOMENTARZE / OPINIE

Witam chcę kupić używane felgi aluminiowe do samochodu osobowego czy jest kto zorientowany gdzie w Oleśnicy lub we Wrocławiu kupi się używane felgi z aluminium ? Szukałem po internecie ale mi szukanie słabo idzie to może na portalu coś się dowiem .Raczej sklepy z felgami mnie nie interesują bo nowe felgi są drogie a używane można kupić często za połowę ceny i też w bardzo dobrym stanie . Ostatecznie może być Wrocław ale wolałbym w Oleśnicy bo bliżej .
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
W Oleśnicy raczej nie kupisz używanych felg bo i żadnego skupu felg nie ma a jedynie w sklepie motoryzacyjny m możesz się zapytać albo dać ogłoszenie i kupić po prostu od kogoś ,też kiedyś szukałem po Oleśnicy używane felgi ale kupiłem dopiero na skupie we Wrocławiu. teraz już nie pamiętam ulicy ale ten skup jest nie daleko giełdy samochodowej a giełda samochodowa we Wrocławiu jest na ulicy Gnieźnieńska, spróbuj poszukać w internecie. Jednak najlepszym wyjściem to jak dasz ogłoszenie że kupisz używane felgi aluminiowe i czekać aż ktoś będzie chciał sprzedać Smile Pozdrawiam
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
Ja lata na tej giełdzie samochodowej nie byłem w ogóle jeszcze ta giełda istnieje?? Średnio chce mi się jechać tam wgłąb Wrocławia no chyba że obwodnicą ale tak jak mówisz dam też ogłoszenie może trafią takie felgi co chcę zakupić .W sklepie motoryzacyjnym to co mi doradzi pewnie PANIE KUP PAN NOWE FELGI Smile w sumie to też podjadę do sklepu motoryzacyjnego bo jeszcze chcę kupić inne części samochodowe i przy okazji zapytam ciekawe co mi powie . Wink Szkoda że w Oleśnicy nie ma skupu z używanymi częściami do samochodu . w górę
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba