Dzisiaj jest: Czwartek, 23 listopada 2017 Imieniny: Adeli, Felicyty, Klemensa

Informacja na Cyber Oleśnica


| ARTYKUŁ  |  FIRMĘ   |  KONCERT   |  WYDARZENIE |




Biznes i dom to nie małżeństwo - obowiązuje rozdzielność majątkowa

Czytelnia | Artykuły > Dział: 


Z tego tytułu wielu właścicieli prywatnych firm, a w szczególności mikroprzedsiębiorców zarządza swoimi finansami korzystając wyłącznie z jednego rachunku bankowego. Właściciele małych firm narzekają przy tym często na zbyt niski dochód, który nie pozwala im na regularne oszczędzanie pieniędzy. Zdaniem ekspertów to błąd: biznes i dom to nie małżeństwo, obowiązuje rozdzielność majątkowa.

Ustawa o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej[1] nie nakłada na przedsiębiorców obowiązku posiadania osobnego konta firmowego w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Niezależnie od rodzaju prowadzonej jednoosobowej działalności[2], wystarczy, że jej właściciel posiada prywatny rachunek w banku, za pomocą którego dokonuje transakcji związanych ze swoją działalnością[3]. Brak prawnego obowiązku powoduje, że wiele osób,
w szczególności mikroprzedsiębiorców, decyduje się na takie rozwiązanie, gospodarując swoimi pieniędzmi przy użyciu jednego, a nie dwóch rachunków bankowych. Zdaniem ekspertów jest to błędny sposób zarządzania finansami:

Oddzielenie kosztów prowadzania firmy od wydatków własnych to podstawowa zasada zarządzania budżetem w przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Tylko po wprowadzeniu rozdzielności majątkowej między biznesem i domem, jesteśmy w stanie mieć pełną kontrolę nad naszymi pieniędzmi i w efekcie lepiej zarządzać osiąganymi przychodami – mówi Janusz Bieniek, Dyrektor Generalny AFORTI™ Finance.

 – Podkreśliłabym jeszcze jedną kwestię praktyczną związaną z posiadaniem dwóch osobnych kont bankowych – jednego dla firmy, drugiego dla celów prywatnych - mówi z kolei Kamilla Sytek-Skonieczna, ekspert ds. finansów i rachunkowości przedsiębiorstw, Członek Rady Nadzorczej AFORTI™ Finance. W 2013 roku zmieniły się przepisy w zakresie podatków dochodowych i podatku VAT. Istotnym stał się fakt, czy faktury zostały opłacone przez przedsiębiorcę, w jakiej części i kiedy. Pociąga to za sobą konsekwencje podatkowe, dlatego przedsiębiorcy swoim księgowym oprócz faktur, powinni na bieżąco przekazywać wyciągi z rachunków bankowych. Przedsiębiorcy posiadający jeden rachunek wspólny do celów prywatnych i firmowych, zmuszeni są do co miesięcznego opisywania płatności na wyciągach bankowych, z podziałem na te prywatne i firmowe. Jest to zadanie czasochłonne i uciążliwe, którego można całkowicie uniknąć zakładając osobne konto firmowe – radzi Kamilla Sytek-Skonieczna.

Założenie dwóch rachunków – firmowego i prywatnego to zabieg, który w najprostszy sposób pozwala ustanowić rozdzielność majątkową między domem i biznesem. – Dwa, osobne konta bankowe - jedno dla obsługi firmy, drugie dla domu - tworzą dwa stabilne filary naszego bezpieczeństwa finansowego – dodaje Janusz Bieniek.

Kolejny krok to stosowanie zasady oddzielenia wydatków własnych od firmowych w codziennym życiu i umiejętne korzystanie z dwóch posiadanych kont bankowych.

Rachunek firmowy powinien być wykorzystywany do obsługi kosztów uzyskania przychodu i innych zobowiązań finansowych wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej. – Zaliczki na podatek dochodowy i VAT, czy faktury za usługi związane z prowadzoną działalnością powinny być opłacane z poziomu rachunku firmowego. Umiejętność przewidywania i planowania przyszłych zysków i kosztów jest podstawową zasadą prowadzenia każdego biznesu. Dlatego na koncie firmowym warto również gromadzić kapitał, który w okresach mniejszych przychodów lub ich braku, pozwoli opłacić nam stałe zobowiązania finansowe, np. wobec ZUS czy księgowej, tak abyśmy nie musieli w słabszych biznesowo miesiącach ratować budżetu firmy pieniędzmi z własnego portfela. Osobny, prywatny rachunek powinien nam służyć do finansowania wydatków własnych takich jak zakupy, opłaty czy rozrywka, których nie możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu – radzi Janusz Bieniek.

Na rachunek prywatny osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą powinna wypłacać sobie comiesięczną „pensję”. Należy jednak podkreślić, że z punktu widzenia prawa, pojęcie “pensji” przy jednoosobowej działalności gospodarczej nie istnieje. Wszystkie środki jakie posiada przedsiębiorca na koncie bankowym związanym z jednoosobową działalnością gospodarczą są jego własnością. Można je dowolnie wpłacać i wypłacać na swoje prywatne cele, jednak jak to robić, by zachować stabilność finansową w biznesie i w życiu prywatnym? Kamilla Sytek-Skonieczna radzi:

Należy przede wszystkim zacząć planować. Zacznijmy od kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, - podzielmy je na koszty stałe i zmienne. Koszty stałe to te, które ponosimy co miesiąc, np. czynsz, wynagrodzenia pracowników, składki ZUS własne i pracowników, opłaty za media, telefon, raty kredytów leasingowych czy innych pożyczek finansowych. Koszty zmienne są zależne od wielkości sprzedaży, czyli wiemy, że takie koszty będziemy ponosić, ale ich wartość zależna jest od tego, ile sprzedamy towaru lub ile wykonamy usług. Kolejny krok to zaplanowanie przychodów. Oszacujmy przychody od stałych klientów, np. średnie w miesiącu. Zastanówmy się, ile nowych zleceń, klientów możemy mieć w najbliższym czasie i jakie mogą być z tego przychody. Po zestawieniu planowanych kosztów i przychodów, będziemy wiedzieć, jakie osiągamy zyski, które są podstawą do wypłacenia sobie umownej „pensji” na konto prywatne. Należy jednak uważać, by nie wpaść w pułapkę wypłacania całego zysku, (“bo to przecież moje”), aby nie utracić możliwości regulowania zobowiązań firmowych. Analogicznie do planowania kosztów firmowych należy przemyśleć, jakie mamy wydatki prywatne, ile potrzebujemy na tzw. życie. Wiedząc, jakie osiągamy zyski z działalności gospodarczej  i jakie mamy potrzeby prywatne, możemy określić kwotę, którą przelejemy na konto prywatne.

O czym jeszcze warto pamiętać planując budżet firmy, aby móc w praktyce utrzymywać rozdzielność majątkową między biznesem a domem? O terminach płatności, a dokładnie – o różnicach między terminami płatności naszych klientów i naszych dostawców, które bywają zmorą niejednego mikroprzedsiębiorcy.Gdy sprzedajemy towary czy świadczymy usługi i dajemy naszym klientom określone terminy płatności, warto u swoich dostawców również wynegocjować adekwatne warunki, aby utrzymywać stałą płynność. Najlepiej, by termin płatności dla klienta był krótszy niż termin płatności jaki mamy u dostawcy, dzięki temu, nie będziemy musieli wykładać pieniędzy z własnego portfela. Pieniądze, które wpłyną za sprzedany towar przeznaczymy na uregulowanie zobowiązań u dostawcy. Warto również pamiętać, by nie kupować towarów “na zapas”, a utrzymywać tylko minimalne poziomy zapasów i kupować towary w ilościach pod konkretne zamówienia klientów. Unikniemy wtedy konieczności płacenia dostawcy sporych kwot za towar, którego jeszcze nie sprzedaliśmy – przekonuje Kamilla Sytek-Skonieczna.

Dlaczego jeszcze warto stosować się do zasady rozdzielności majątkowej między domem i biznesem? Oddzielenie kosztów firmowych od wydatków prywatnych nie tylko zwiększa kontrolę nad posiadanymi pieniędzmi, ale również, po dokładnej analizie każdej grupy zobowiązań finansowych, pozwala generować nadwyżki w postaci wolnych środków pieniężnych, który przeznaczymy, w zależności od konta, na rozwój firmy lub zainwestujemy w przyszłość swoją i swoich bliskich.
Co najważniejsze, pieniądze są regularnie gromadzone na dwóch rachunkach bankowych, a nie na jednym, co w rezultacie daje szansę na podwójne oszczędności – zachęca Janusz Bieniek.

###

O AFORTI™ Finance - organizatorze i partnerze strategicznym Warsztatów Praktycznie o Finansach

Organizatorem i partnerem strategicznym Warsztatów Praktycznie o Finansach jest AFORTI™ Finance - notowana na Giełdzie spółka ekspercko-doradcza działająca w obszarze finansów przedsiębiorstw i osób prywatnych. AFORTI™ Finance jest jedną ze spółek Aforti Holding S.A. - dynamicznie rozwijającej się Grupy Finansowej, nadzorowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF). Grupa kapitałowa Aforti Holding S.A. skupia spółki świadczące usługi m.in. z zakresu ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i finansów. Więcej informacji na stronie: http://afortifinance.pl/


[1] Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807), art. 22

[2] Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807), art. 4

[3] Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. z dnia 17 grudnia 1999 r., art.13 pkt. 1-3), obowiązek ewidencjonowania obrotów gospodarczych (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535)

 źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA


AFORTI™ Finance | Opinie ↓


Słowa kluczowe: 

↓ może to Cię też zainteresuje: 

KOMENTARZE / OPINIE

Witam chętnie dowiem się jakie macie opinie o Aforti Finance opinie głównie o pracy w tej firmie?
Paulina
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba


DODAJ KOMENTARZ / OPINIĘ LUB ZADAJ PYTANIE
Wpis - komentarz, opinia, pytanie
Portal CyberOlesnica.pl nie ponosi żadnej odpowiedzialności za treść wpisów czytelników. Zamieszczone wpisy są prywatnymi opiniami czytelników portalu za które odpowiada sam piszący. CyberOlesnica.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania wpisów, które zawierają wulgaryzmy, są niezgodne z prawem, obrażają osoby publiczne i prywatne, obrażają rasy, religie, zawierają reklamy, dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail.
CAPTCHA
Zabezpieczenie przed spamem
2 + 2 =
Rozwiąż to proste zadanie matematyczne i wpisz wynik