Dzisiaj jest: Czwartek, 17 sierpnia 2017 Imieniny: Anity, Elizy, Mirona

Informacja na Cyber Oleśnica


| ARTYKUŁ  |  FIRMĘ   |  KONCERT   |  WYDARZENIE |




Podpis elektroniczny - wygodnie jak w domu, bezpiecznie jak w banku

Czytelnia | Artykuły > Dział: 


Ustawa o podpisie elektronicznym obowiązuje w polskim prawie od 2001 roku. Zgodnie z jej postanowieniami, każda osoba fizyczna i przedsiębiorca może używać e-podpisu w komunikacji np. z ZUS czy urzędami administracji publicznej. Zastosowanie tego narzędzia przynosi użytkownikom wymierne korzyści, pozwalając na oszczędność czasu i pieniędzy. Warto także pamiętać, że jest to rozwiązanie przyjazne środowisku. Rozwój usług związanych z podpisem elektronicznym jest ściśle powiązany z coraz częściej wykorzystywaną komunikacją za pośrednictwem Internetu - zwłaszcza w sytuacjach, które wymagają uwierzytelnienia nadawcy informacji. 

Liczba dotychczas wydanych w Polsce certyfikatów kwalifikowanych, wynosi ponad 947 tys. – Ta liczba powinna znacznie wzrosnąć po wejściu w życie, przyjętego w kwietniu tego roku przez Parlament Europejski, Rozporządzenia w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym. Spodziewamy się, że Rozporządzenie będzie miało wpływ na upowszechnienie e-podpisu zarówno po stronie administracji, jak i przedsiębiorców – mówi Elżbieta Włodarczyk, dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A.

W Polsce lista zastosowań bezpiecznego e-podpisu wydłuża się z kolejnymi nowelizacjami prawa oraz rosnącą liczbą instytucji i urzędów umożliwiających korzystanie z tego narzędzia. Obecnie możemy go stosować m.in. do  uwierzytelniania integralności e-faktur i deklaracji podatkowych, wniosków do KRS, formularzy z danymi do GIODO oraz podań i wniosków do urzędów. Ponadto e-podpis umożliwia uczestniczenie w przetargach i aukcjach elektronicznych oraz prowadzenie elektronicznej dokumentacji w zakładach opieki zdrowotnej, co znacznie upraszcza archiwizację i zmniejsza koszty funkcjonowania tych placówek. Dodatkowo, w tym roku, w związku z nowelizacją ustawy o Otwartych Funduszach Emerytalnych, decyzję czy nasze składki emerytalne mają być odprowadzane do ZUS czy OFE także możemy podjąć nie wychodząc z domu, składając przez Internet odpowiednie oświadczenie, opatrzone podpisem elektronicznym.

Coraz szerszy zakres możliwych zastosowań podpisu elektronicznego wynika m.in. z jego unikalnych cech. Pod względem skutków prawnych jest on równoważny podpisowi własnoręcznemu i jednoznacznie poświadcza tożsamość jego właściciela, którym może być jedynie osoba fizyczna. Nieautoryzowane użycie e-podpisu jest znacznie trudniejsze niż w przypadku podpisu tradycyjnego. Dokumentu z podpisem elektronicznym nie można też antydatować - dokładnie wiadomo, kiedy został sporządzony i wysłany, a każda zmiana w jego treści wymaga ponownej autoryzacji. Ma to szczególne znaczenie np. w przypadku wystawiania faktur elektronicznych. Zarówno nadawca jak i odbiorca takiego dokumentu mają pewność, że nie zostały w nim wprowadzone jakiekolwiek zmiany w stosunku do treści wcześniej zatwierdzonej, a w razie próby manipulacji, system weryfikacyjny wykaże każdą, nawet najdrobniejszą wprowadzoną zmianę.

To, co dotąd powstrzymywało wielu przedsiębiorców przed zakupem certyfikatu to ich zdaniem zbyt wysokie koszty. Tymczasem twierdzenie, że koszty są barierą utrudniającą nabycie podpisu elektronicznego jest warte zweryfikowania. - Podstawowy zestaw zawierający certyfikat kwalifikowany ważny na rok, kartę kryptograficzną i oprogramowanie, można kupić już za ok. 200 zł. Zakup zestawu ważnego 2 lata to wydatek rzędu 240 zł. Z punktu widzenia przedsiębiorców raczej nie są to duże koszty - wyjaśnia Elżbieta Włodarczyk, dodatkowo zwracając uwagę, że zakup podpisu elektronicznego jest inwestycją, która się opłaca. - Firma korzystająca z funkcjonalności tego narzędzia zyskuje wymierne oszczędności np. w postaci braku konieczności finansowania zakupu papieru, kopert, wnoszenia opłat pocztowych, eksploatacji drukarek czy nakładów pracy związanych z przygotowaniem korespondencji papierowej – dodaje Elżbieta Włodarczyk. Z danych Konfederacji Lewiatan1 wynika, że polska firma wysyłając co miesiąc 1000 faktur elektronicznych może zaoszczędzić ok. 2 tys. zł, a wystawiając ich 20 tysięcy - prawie 40 tys. zł. W Europie firmy stosujące rozliczenia za pomocą e-faktur wypracowują rocznie oszczędności rzędu 240 mld euro. W przypadku dużych firm, dodatkowe oszczędności wynikają także z braku potrzeby magazynowania dokumentów papierowych.  

Zestaw do e-podpisu można kupić w firmie świadczącej usługi certyfikacyjne w zakresie bezpiecznego podpisu elektronicznego - np. w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A., która posiada sieć własnych placówek we wszystkich miastach wojewódzkich oraz w Koszalinie. Więcej informacji na temat podpisu elektronicznego dostarczanego przez KIR S.A. można znaleźć na stronie www.elektronicznypodpis.pl

[1] http://konfederacjalewiatan.pl/_files/2012_08/Raport_E-faktura_w_Polsce_v3.pdf

źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA


Czy podpis elektroniczny jest płatny i bezpieczny | Opinie ↓


Słowa kluczowe: 

↓ może to Cię też zainteresuje: 

KOMENTARZE / OPINIE

Ja tylko mam nadzieję że podpis elektroniczny nigdy nie będzie obowiązkowy bo oznaczało by że ten cały świat idzie w złym kierunku samozagłady! Elektronika jest dobra ale są pewne granice. A obecnie są opłaty za podpis elektroniczny i to wcale nie małe opłaty i z tego nie skorzystam bo wolę ruszyć tyłek z domu i nawet postać w kolejce!
w górę
Już ktoś oddał 1 głos
Mam pytanie odnośnie podpisu elektronicznego - co potrzebuję abym mogła taki podpis wykonać w domu? Może znajdzie się ktoś kto ma doświadczenie z podpisami elektronicznymi? Od 2016 roku będę musiała raz na jakiś czas podpisywać elektroniczne niektóre dokumenty i na tą chwilę kompletnie nie wiem o co w tym chodzi Smile Wiem tylko tyle że zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym dokumenty podpisane elektronicznie są również ważne identycznie jak dokumenty podpisane tradycyjnie. Nie wiem od czego zacząć pomocy Smile Zatem co jest potrzebne do podpisu elektronicznego?
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
Podam ci kilka stron gdzie znajdziesz wyczerpujące informacje

Co jest potrzebne do podpisu elektronicznego wymagane dokumenty
epodpis.pl/zamow-podpis-elektroniczny-wymagane-dokumenty/

Wymagane dokumenty do podpisu elektronicznego
certum.pl/certum/cert,wiedza_podpis_elektroniczny_formalnosci.xml


Co to jest certyfikat kwalifikowany?
Rodzaje zestawów z certyfikatem kwalifikowanym
Zastosowanie i zalety certyfikatu kwalifikowanego
Szczegółowa lista wymaganych dokumentów

www.podpiselektroniczny.czest.pl/warto_wiedziec.php

To ci powinno wystarczyć.
w górę
Już ktoś oddał 1 głos
Wielkie dzięki bardzo mi się przydały te informacje! A jeszcze odnośnie bezpieczeństwa tylko czy taki elektroniczny podpis jest bezpieczny?
w górę
Daj łapkę w górę, jeśli komentarz Ci się podoba
Teoretycznie podpis elektroniczny jest bezpieczny ale nie można mieć 100% pewności tak jak w życiu nie można być pewnym niczego na 100%. Generalnie niby są dobre zabezpieczenia ale trzeba pamiętać że hakerzy nie śpią. Ja osobiście z takiego podpisu nie korzystam ale jak bardziej się upowszechni taki rodzaj podpisu to zapewne zacznę korzystać ale póki co jest mi niepotrzebny a i też wolę tradycyjny podpis.
w górę
Już ktoś oddał 1 głos


DODAJ KOMENTARZ / OPINIĘ LUB ZADAJ PYTANIE
Wpis - komentarz, opinia, pytanie
Portal CyberOlesnica.pl nie ponosi żadnej odpowiedzialności za treść wpisów czytelników. Zamieszczone wpisy są prywatnymi opiniami czytelników portalu za które odpowiada sam piszący. CyberOlesnica.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania wpisów, które zawierają wulgaryzmy, są niezgodne z prawem, obrażają osoby publiczne i prywatne, obrażają rasy, religie, zawierają reklamy, dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail.
CAPTCHA
Zabezpieczenie przed spamem
1 + 3 =
Rozwiąż to proste zadanie matematyczne i wpisz wynik