Nowe Ogłoszenie > Operator ładowarki
Nowe Ogłoszenie > Mechanik
Nowe Ogłoszenie > Pracownik produkcji
Nowe Ogłoszenie > Kołyska TROLL Anna Gilder Crib
Nowe Ogłoszenie > Kontroler przyjęcia surowca
Nowe Ogłoszenie > Kierowca C+E
Nowe Ogłoszenie > Budowlaniec
Dzisiaj jest: Poniedziałek, 22 stycznia 2018 Imieniny: Dominiki, Mateusza, Wincentego

Informacja na Cyber Oleśnica


| ARTYKUŁ  |  FIRMĘ   |  KONCERT   |  WYDARZENIE |




Stereofonia i lokalizacja dźwięku w przestrzeni

Czytelnia | Artykuły > Dział: 


Czym jest dźwięk stereofoniczny?  To dźwięk, który można określać przestrzennie. Dźwięk na który składa się wypadkowa dwóch różnych źródeł. Czyli, najprościej mówiąc, wtedy gdy grają dwa głośniki a sygnały płynące z obu źródeł są od siebie różne. Jeżeli sygnały te są takie same, to nawet gdy mamy pięć głośników, jest to cały czas dźwięk mono.

Jak uzyskać dźwięk stereofoniczny? Najprościej to ściszyć jeden głośnik, załóżmy lewy, wtedy dźwięk będzie dobiegał bardziej z prawej i już mamy stereofonie. Ale czy to wszystko? Oczywiście nie, różnica głośności pomiędzy kanałami: prawym i lewym, to pierwsza i podstawowa metoda umiejscawiania dźwięku w przestrzeni. Lecz lokalizowanie dźwięku przez ludzki umysł jest zdecydowanie bardziej skomplikowane. Dźwięk ma prędkość 340 m/s czyli 1224 km/h nie jest to zawrotna prędkość szczególnie w porównaniu z prędkością światła która jest ok. milion razy większa. Ma ona zatem wpływ na naszą percepcję. Możemy tego doświadczyć gdy obserwujemy sztuczne ognie, najpierw widzimy błysk a chwilę później słyszymy huk. Przy tak dużych odległościach różnica ta jest wręcz namacalna ale co gdy odległość jest zaledwie kilkunastocentymetrowa. Nasz mózg też takie małe różnice potrafi wykorzystać.

Załóżmy że po naszej prawej stronie w odległości 1 metra nasz przyjaciel nas pozdrawia. Jego słowa, żeby dotrzeć do naszego prawego ucha pokonują dystans 1 metra co zajmuje im 0,0029 s. Natomiast żeby dotrzeć do naszego lewego ucha muszą pokonać dystans 1 metra i 20 centymetrów co zajmuję im 0,0035 s. Czyli pozdrowienia naszego stojącego po prawej przyjaciela docierają do naszego lewego ucha o 0.0006 s później. Lewa półkula mózgu się oczywiście nie obrazi ale nasz umysł wykorzysta te różnice do zlokalizowania źródła. To właśnie nazywamy Efektem Haasa, który można również wykorzystać do ustereofonicznienia naszego dźwięku. Wystarczy na np. prawy głośnik założyć tzw. "linie opóźniającą" i przez to puścić dźwięk o kilka tysięcznych sekundy później. Wtedy wrażenie będzie że dźwięk dobiega głośniej z lewego źródła mimo że poziom pozostał taki sam. Kolejną metodą lokalizacji dźwięku w przestrzeni przez nasz umysł jest tzw. efekt "cienia głowy".

Wiemy że jak coś zasłania nam źródło dźwięku to ten dźwięk cały czas słyszymy lecz jest on już "przytłumiony" Właśnie tak do naszego lewego ucha dociera dźwięk z prawej strony, zasłania go głowa. Ciężko określić na czym to przytłumienie polega, na pewno słabiej wtedy słyszymy wysokie tony ale nie jest to jedyny efekt, dlatego efekt "cienia głowy" tak trudno uzyskać bez prawdziwej głowy. Wymyślono więc technikę nagrań bineuralnych, polega ona na tym że wkłada się miniaturowe mikrofony do uszu, zupełnie jak słuchawki, i nagrywa otoczenie. Budowane są również modele głowy do której w miejscach uszu montowane są mikrofony. Takie nagranie przy odsłuchu słuchawkowym daje najlepsze wrażenie stereofonii, ponieważ wszystkie z trzech wymienionych tutaj zjawisk składających się na lokalizację dźwięku w przestrzeni uzyskuję się w naturalny sposób. Do zróżnicowania sygnały między prawym a lewym kanałem można posłużyć się innymi, niekoniecznie zaczerpniętymi z natury, metodami. Np. na oba kanały można nałożyć equalizer z rożnymi ustawieniami.

Daną częstotliwość w jednym kanale można ściszyć, w drugim pogłośnić a z pozostałymi zrobić odwrotnie i już mamy różnicę między prawym a lewym głośnikiem. To może z kolei spowodować przesunięcia fazowe a co za tym idzie fazową niezgodność z sygnałem mono ale o tym już innym razem.


Realizator dźwieku
Producent muzyczny
Dziennikarz
Własciciel Studia Realizacji Dźwięku
www.KamskiStudio.pl

Jak i gdzie ustawić kolumny głośnikowe
Porady | Opinie ↓


Słowa kluczowe: 

↓ może to Cię też zainteresuje: 

KOMENTARZE / OPINIE

Witam. Nagrywam wokale przeszło rok czasu i chciałbym lepiej przystosować mój pokój do nagrywania wokali.

Myślałem nad zakupem kupić Reflection Filter jednak ceny są na tą chwilę dla mnie zbyt wysokie i też Reflection Filter nie daje takich dokładnych efektów na jakie liczę. Czy macie jakieś w miarę tanie acz dobrej jakości rozwiązania żeby przystosować swój pokój do nagrywania wokali? Chodzi mi m.in o to żebyście mi dali pomysł na wytłumienia przestrzeni wokół mikrofonu.

Tak na marginesie to zajmuje się muzyką elektroniczną jest to głównie nowoczesne Techno oraz progresywny House. A i chętnie poczytam porady muzyków czy też inżynierów od dźwięku jak i gdzie ustawić kolumny głośnikowe w studiu tzn w pokoju 3 metry na 5 metrów. Albo też gdzie taki poradnik do rozstawienia kolumn głośnikowych w PDF aby jak najlepszy był dźwięk w pomieszczeniu. Mieszkam we Wrocławiu to może znajdzie się ktoś chętny z Wrocławia aby pomóc mi rozplanować kolumny głośnikowe w pokoju? Oczywiście się odwdzięcze!
w górę
Już ktoś oddał 1 głos


DODAJ KOMENTARZ / OPINIĘ LUB ZADAJ PYTANIE
Wpis - komentarz, opinia, pytanie
Portal CyberOlesnica.pl nie ponosi żadnej odpowiedzialności za treść wpisów czytelników. Zamieszczone wpisy są prywatnymi opiniami czytelników portalu za które odpowiada sam piszący. CyberOlesnica.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania wpisów, które zawierają wulgaryzmy, są niezgodne z prawem, obrażają osoby publiczne i prywatne, obrażają rasy, religie, zawierają reklamy, dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail.
CAPTCHA
Zabezpieczenie przed spamem
7 + 8 =
Rozwiąż to proste zadanie matematyczne i wpisz wynik